Prohledat tento blog

neděle 25. října 2015

Cibulákové šaty

Pamatujete si, moje milé dámy, na "cibulákové servisy" za éry komunismu? Bílé porcelánové kousky s Modrým ručně vykresleným vzorem ?
Kdo neměl v obývákové stěně minimálně čajový servis, tak jakoby nebyl.


Naše matky, babičky, tety a sousedky pro ně pravidelně jezdily podnikovým autobusem do Dubí.


Cibulákové kousky se z ošklivých kartonových krabiček vybalovaly za nedobrovolné asistence celé rodiny. Maminka je dokázala aranžovat do prosklené vitríny sektorové stěny celý večer.


A pak se na ně jenom koukalo a prášilo. A jednou za rok, v předvánočním čase, jsem byla, jako nejstarší dcera, poctěna jejich vyndáním, omytím, vysušením flanelovým hadříkem a...mohla jsem pozorovat rozzářenou maminku při jejich zdlouhavém ukládání zpět.


Vrcholem mojí pubertální revolty bylo, když jsem svému prvnímu nápadníkovi do jednoho z těch hrníčku udělala ruský čaj a na dezertní talířek vysypala celé balení koka sušenek.
Vzal mě za to do kina na Čelisti a naše "základková" láska trvala celý rok.


Připomněla jsem si toto všechno, když jsem při docházení na rehabilitaci, denně, míjela obchod, kde cibulákový servis zabíral skoro celou výlohu. Jeho cena, za níž bych dceři mohla koupit slušné ojeté auto, mi vyrazila dech.


A pak jsem ve svém oblíbeném obchůdku s látkou sháněla příjemnou teplou a měkkou pleteninu na domácí šaty. A jasně, moje milé dámy, paní prodavačka mi nabídla
pleteninu s "cibulákovým" vzorem. To je nějaký nový trend, nebo co?!


Dost možná z nostalgie jsem pleteninu promnula mezi prsty, nechala si ji rozložit, na stříhat potřebnou délku a zabalit.


Doma jsem z ní, během sobotního odpoledne, vytvořila cibulákové jednoduché šaty.



Cibulákové šaty


  • Použila jsem střih na tunikové šaty
  • Přední i zadní díl jsem střihala zároveň s krátkými širokými rukávy
  • Výstřih a rukávové záložky jsou jen nadvakrát přeložené a prošité.
  • Dostatečná pružnost materiálu a širší výstřih zajišťují pohodlné oblékání i bez dodatečného zapínání.
  • Spodní lem šatů je střižen do mojí oblíbené vlny. Vpředu končí nad koleny, vzadu pod koleny.
  • Spodní záložka je díky zachování pružnosti založena a prošita dvojitou jehlou v dvojbarevném provedení.


Šaty jsou velmi pohodlné, příjemné na omak a aniž by přidávaly na objemu, jsou přiměřeně teplé.
S ohledem na proporce postavy, byla do oblasti boků, směrována tmavší část bez vzoru.


Nosím je, když doma pracuji, ikdyž odpočívám. Klidně v nich vyrazím nakoupit do našeho vesnického obchůdku, nebo zaskočím na "štamprdličku" právě vypálené slivovice k sousedům.

A co Vaše domácí šaty, moje milé dámy?



Žádné komentáře:

Okomentovat