Prohledat tento blog

čtvrtek 5. června 2014

Madame Chic a práce pro Madame Coco Chanel

 Hned na úvod musím napsat, že jsem vždycky měla a mám štěstí na nejen přísné a náročné šéfy, ale na druhou stranu i dobré učitele.
 Nikdy mě nestavěli do pozice "podržtašky" a žádný nedělní podvečer jsem netrávila čas nad záchodovou mísou v předklonu s žaludeční neurózou.
Přesto bych je bez mrknutí oka a ve vteřině všechny do jednoho opustila, kdyby mi práci nabídla Madame Coco Chanel.
Běhala bych za ní celý den, jako oddaný pejsek, připravena mlčky ji podat tu špendlík s perlovou hlavičkou, tu těžké nůžky a zcela fascinovaně přihlížela jejímu střihačskému i krejčovskému umění.
Poprvé jsem pro ní pracovala plných 6 hodin. Celou jednu noc.
No a co, že šlo o sen ! Byl totiž velmi inspirativní!
Nyní pod dohledem Madame Coco Chanel stříhám, šiju a tvořím kdykoliv chci. Ona mě s typicky povýšeným mlčením navádí, kde, co a proč nesedí.

Zcela otevřeně přiznávám, že bych nenosila slepě všechny její modely. Moje žensky tvarová postava vyžaduje přiznané linie, ale bez úpletových látek Madame CC by můj šatník byl poloprázdný. Pruhované námořnické tričko je sázkou na jistotu ve dnech volna. Klasické malé černé mě zachraní vždy, když mám pocit, že NEMÁM CO NA SEBE...

Prečetla jsem o Madame CC hodně knih a článků a dovolím si vypůjčit slova z úryvku knihy Edmonde Charles-Roux: Coco Chanel, abych Vám, milé dámy,  přiblížila, co mě na ní nejvíc fascinuje a v čem mi je hodně blízká.
 ..." V r.1916 zůstala Gabriella Chanel na scéně,  díky válce sama. Být ženou znamenalo v té době neocenitelnou výhodu. Gabrielliny objevy měly jeden po druhém kořeny v těch houževnatých generacích, odhodlaných udržet se na chudé půdě přes všechny krize a pohromy".
..."Šlo o generaci řemeslníků, nepřátel věcí "krásných na oko", kteří pro svou osobní potřebu, uznávali jen to, co je trvanlivé, pravé"...
..."A konečně i v neústupnosti, s jakou se po chvilkách pouštěli do vážných mistrovských děl, jež byly jejich pýchou a spíš záležitostí ruky než drahého materiálu. Gabrielliny objevy nebyly dílem náhody, ale což zůstane její tajnou zbraní,  odkazem minulosti, dědictvím důmyslu a zručnosti"... 
..."Dohoda s lidmi na nichž byla povahou řemesla závislá se vždycky ukázala nemožná. Nesnesitelné pro ni nebyly osoby, ale závislost na nich"...
..."Chanelová povýšila obyčejný materiál, což otevíralo možnost učinit v blízké budoucnosti eleganci přístupnou co největším počtu lidí. Gabriella měla víc než kterákoliv jiná žena smysl pro tajemství stylu. Nechávala se jím očarovat. Tento vztah se dá vysvětlit nesmírnou úctou, kterou v ní vzbuzovalo všechno, co bylo uděláno rukou..."

 A co Vy a Madame Coco Chanel? 







Žádné komentáře:

Okomentovat