Prohledat tento blog

středa 18. června 2014

Střihový papír, tužka, pravítko a krabice belgických pralinek

...a sklenice bílého vína, Joe Cocker, Tina Turner: to jsou moje nezbytné pomůcky pro zhotovování konstrukce vlastních střihů.

Všem švadlenkám je jasné, už zhruba od 15. století, kdy se 1. střihy objevily na scéně, že dobře vytvořený základní střih je zárukou toho, že nám ušitý model padne.

Pokud nevlastníte tzv. konfekční postavu, jste při kopírování střihu z hotových předloh nepochybně skvělým improvizátorem.
  • zručně si v přiložené tabulce zakroužkujete v horizontálním i vertikálním směru odpovídající hodnoty minimalně třech velikostí
  • v samotném střihu soustředěně přejíždíte tužkou mezi několika druhy čar  
  •  poté pracně vykopírované časti střihu ještě tu zkrátíte, tu roztáhnete, aby model ve výsledku jakžtakž sedl   
  Tohle všechno ale dělat nemusíte. Nepřizpůsobujte se, neomezujte se. V našem věku máme mít vždy právo volby, milé dámy, proto:    
  1. Nechte si střih na míru zhotovit specializovanou firmou 
  2. Zaplaťte si kurzy zhotovování konstrukce střihu a naučte se to 
  3. Kupte si, popř. si půjčte odbornou literaturu o zhotovovaní střihů a pusťte se směle do toho samy.
Já zvolila nejdříve verzi č. 2 : 
Na kurzu jsem se nechala lektorkou odborně přeměřit. Při číslech, které zapisovala v polovičních hodnotách, jsem se tvářila všelijak. Neviděla jsem se, protože pro uvolněný postoj přeměřované osoby se nedoporučuje stát před zrcadlem. Lektorka mé rozpaky vycítila, takže důrazně nám kladla na srdce, že pro volnost pohybu je potřeba krejčovský metr v oblasti hrudníku, pasu a boků podkládat jedním prstem, tzv. na volno...
Pod jejím vedením jsem se celý víkend učila zhotovovat střih na halenku.

O dalším volném víkendu jsem přistoupila k verzi č.3 
Po návštěvě knihovny jsem se pustila do zhotovování konstrukce střihu sukně. Čeká nás přeci horké léto....
Přiznávám. Byla to dřina. Zvlášť pro člověka, který intuitivně dává přednost písmenkám před čísly už od mateřské školy. Počítala jsem, rýsovala , gumovala, trhala vzteky celé archy papíru, abych se v neděli večer cítila mezi svými střihy jako KRÁLOVNA...
Podařilo se mi udělat celkem 8 základních střihů, podle kterých budu postupně šít tyto sukně.

Držte mi palce, ať mé představy dostanou pevné obrysy a pokud máte osvědčené tipy pro zhotovování vlastních střihů, prosím, podělte se o ně, ráda je všechny postupně vyzkouším. 


2 komentáře: