Prohledat tento blog

neděle 22. června 2014

Plisovaná sukně: životní lekce vytrvalosti a trpělivosti

Do krve rozedřená bříška prstů opakovaným stehováním všech 100 záhybů sukně, aby se při ručním plisování udržela stejná šířka.
Slzy vzteku a marnosti nad dílem, které se nedaří a nedaří.
Prohloubení vrásky uprostřed čela od usilovného soustředění, abych svou představu zhmotnila do nositelné podoby.

Vím, že existují firmy zhotovující za rozumný poplatek strojové plisovaní.
Kontakt jsem našla vložený v tašce se zakoupenou látkou, ale Já tenkrát hrdě odkráčela s hlavou v oblacích a se slovem VÝZVA na rtech.

Vlastnoručně plisovaná kobaltová kráska po celou dobu procesu aspirovala na strašidlo roku.

V euforickém tvůrčím rozpoložení proběhlo nejen velkorysé nastřižení dílů sukně a rozvržení plisování, ale i první nastehování všech záhybů.
Následující 3 hodiny strávené žehlením a výsledný pohled do zrdcadla spustily maratón opakujících se chybných postupů.

Zažehlené plisy se střídavě rozevíraly, vlnily, sukně nedržela tvar.



Tři generace žen naší početné rodiny zapojily loajálně vlastní vzpomínky, sílu a zkušenost
  • Střídaly se semnou v nekonečném žehlení. 
  • Navštěvovaly obchody s elektrem a studovaly pascaly na napařovacích žehličkách. 
  • U kávy se probíraly starými fotografiemi krojovaných postav a přely se nad tradičními postupy ručního plisování. 
  • Vyhledávaly návody na internetu.
..aby ve finále zabral ten nejlidovější postup  :
1. Díly se rozžehlily /po padesáté/ do hladka
2. 100 záhybů se nastehovalo /po dvacáté/ v celé délce sukně /tj.84 cm/
3. Pokryly se díly /devětkrát/ mokrou bavlněnou utěrkou
4. Žehlička se pouze silou /milionkrát/ přikládala po dobu 4 hodin na jednotlivé díly /mužská část rodiny techniku pobaveně okomentovala jako "pokládání střešních tašek"/
5. A pak už se jenom čekalo, nemluvilo a modlilo....
6. A výsledek ...


 Přestože mi výroba této sukně trvala dvakrát déle, než jiné modely. Přestože 100% polyester mi neodpustil jediný nepřesně ušitý steh. Přestože skrytý zip musely nahradit pro jednoduchost obyčejné patentky, jsem na sebe hrdá. NEVZDALA JSEM TO. Dokázala jsem požádat o pomoc. Dokončit velmi náročnou práci.

Těžkosti při této tvorbě mi potvrdily, že jsem přeskočila několik stupňů v  "krejčovském vývoji", proto se pokorně  vracím na nižší stupeň.
 Pouze uvědomování si vlastních chyb nás posouvá dál...

Nicméně si stále přeji, doufám i s Vaším přispěním, milé dámy, aby tato kobaltová kráska dostala nejpozději v období babího léta společnici v barvě korálu. 
Ušitou s mnohem větší lehkostí, precizněji vypracovánou a zeštíhlenou o další 1 cm na každém plisovaném záhybu.



A co Vaše zkušenosti s ručním plisováním ? Podělíte se o svou zaručeně funkční techniku?

Please, please, plisujme společně ♥







1 komentář:

  1. Děkuji za vaši zkušenost, já to raději nechám udělat strojově :), máme můj veliký obdiv :) .

    OdpovědětVymazat